1981 – 1989

 לאחר העלייה הגיעה משפחת שטרן למרכז הקליטה במבשרת ציון. יחד איתם הגיעו לארץ משפחות נוספות מקבוצת פעילי העלייה מבריה"מ. 

בשנתיים הראשונות בארץ עסק יורי בתחום הכלכלה והחל לעבוד כיועץ בחברה שעסקה בבניית מודלים כלכליים. 
במקביל, יחד עם מספר חברים מקבוצת פעילי העלייה, החלו מיד עם עלייתם בפעילות הסברתית מטעם נתי"ב – לשכת הקשר. ארגון זה עסק בקיום קשרים עם יהודי בריה"מ שנותרו מאחורי מסך הברזל, בחשיפת מצבם לעולם המערבי ובגיוס דעת קהל בעולם למען שחרור מסורבי העלייה. כך בעצם, החל להתפתח מה שיהפוך לימים ל"מרכז למידע על יהדות בריה"מ".
בשל כושר הביטוי המצוין והשליטה באנגלית, היה יורי אחד הדוברים הבולטים של תנועה זו, אם לא הבולט שבהם. בתפקידו כשליח מטעם לשכת הקשר הוא נסע פעמים רבות לקהילות יהודיות באירופה ובארה"ב ופעל בקרבן לגיוס דעת קהל. 

כעבור שנה עברה המשפחה – יורי, לנה, פולינה בת ה-8 ומריק בן ה-3  – לגור בשכונת גילה בירושלים. למעשה, הן יורי והן לנה החליפו מהר מאד את תחומי הפעילות המקצועית שלהם, למרות הדיפלומות והתארים האקדמאיים. לנה החלה לעסוק בתחום שזירת הפרחים ויורי פנה לפעילות ציבורית.

מזכיר היישוב אל-דוד (נוקדים)
בשנת 1983, לאחר אירוע רצח אכזרי של תושב היישוב תקוע, הוחלט על הקמת יישוב חדש למרגלות הר ההרודיון בשם"אל-דוד", שלימים הפך ליישוב נוקדים. 

המתיישבים ותנועת "אמנה" שהקימה את היישוב, הכירו את יורי מפעילותו הציבורית ומתמיכתו בפעולת ההתיישבות. וכך, למרות שהיה עולה חדש שחי רק שנתיים בארץ, הם פנו אליו בהצעה לקחת את תפקיד מזכיר היישוב ולמעשה לרכז את תהליך ההקמה של הישוב החדש. 

הפעילות במסגרת התפקיד היתה שונה מכל מה שיורי עשה בעבר – ניהול מוניציפלי, חקלאות, תשתיות, פיתוח יחסים עם הכפרים הערביים השכנים. הצעיר העירוני, שהגיע מספסלי האוניברסיטה במוסקבה, מגיע להגשים את החלום הציוני ולהקים יישוב חדש בארץ ישראל. בתפקידו כמזכיר היישוב החל יורי במערכת יחסים הדוקה עם ארגון "אמנה", מה שחיזק את עמדותיו הפוליטיות.

משום שלא היה ברשותו רכב (ואף לא רשיון נהיגה), נהג יורי לנסוע יום-יום באוטובוסים משכונת גילה אל היישוב שבהרי יהודה, כשהוא משתמש לשם כך פעמים רבות באוטובוסים ערביים. הוא נעדר שעות ארוכות מן הבית ולנה, שהכירה בחשיבות התפקיד והפעילות, תמכה בו לאורך כל הדרך. לאורך כל שנות חייו ופעילותו בישראל, היה יורי חלוץ ויזם,המקים מסגרות ויוצק בהן תוכן, יש מאין, ובכך יוצר לעצמו ולאחרים מקומות עבודה.