1985-1990

המרכז למידע על יהדות בריה"מ
במקביל לעבודתו ביישוב אל-דוד, המשיך יורי לפעול עם קבוצת החברים מבריה"מ, שפעילותם הלכה והתגברה. בשנת 1985 הוא החליט להתמסר לפעילות למען יהודי בריה"מ. כמי שהאמין תמיד שהתמזל מזלו להימלט "ברכבת האחרונה", הוא ידע שאסור לו לשכוח שישנם חברים ובני משפחה רבים שלא הצליחו לעשות זאת וחש חובה מוסרית לפעול למענם.
וכך, יחד עם סשה שיפוב, שמואל אזרך, ולודיה גלוזמן,ואסיר הציון שהשתחרר לא מכבר – יוסף מנדלביץ' – הם מקימים את "המרכז למידע על יהדות בריה"מ". זהו ארגון א-פוליטי וא-ממסדי, שבתוך פרק זמן קצר הפך לגוף משמעותי ומוכר בישראל ובעולם, הודות לפעולותיו המרשימות והלא שגרתיות.

במרכז למידע מילא יורי את תפקיד הדובר והיה הקול והרוח החיה מאחורי הארגון. חברי הקבוצה ניצלו כל במה וכל הזדמנות ציבורית ותקשורתית לפעולות מחאה, במטרה לחשוף את פרצופם האמיתי של השלטונות הסובייטיים ואת יחסם המחפיר ליהודים מאחורי מסך הברזל. ועידות הפסגה גורבצ'וב-רייגן, כינוסים בינלאומיים, ועידות של ארגונים יהודיים ברחבי אירופה וארה"ב – תמיד הם היו שם, מנצלים את תשומת הלב התקשורתית, בפעולות שלעתים אף היו בניגוד להנחיות המוסד והממשל בישראל.

 

הפורום הציוני

בסוף שנות ה-80, עם פול המשטר הקומוניסטי, פתיחת שערי בריה"מ ושחרור נתן שרנסקי, לא היה עוד צורך בפעילות המחאה, והוחלט להסב אותה לטובת סיוע בקליטת מאות אלפי העולים שהגיעו בגלי העלייה של ראשית שנות ה-90.

כך התגבש, מתוך "המרכז למידע", גוף חדש  – "הפורום הציוני", שלימים צמחו ממנו התנועות הפוליטיות של יוצאי רוסיה – ישראל בעליה וישראל ביתנו.

זמן קצר לאחר הקמת הפורום, עקב חילוקי דעות, החליט יורי לעזוב ולחזור לעסוק בתחומי הכלכלה.
איחוד משפחתי

בשנת 1989, יחד עם מאות אלפי המשפחות שעלו ממדינות בריה"מ לשעבר, הגיעה גם משפחתו של יורי – סבתו זינאידה, הוריו – אסתר ולייביש, אחותו אלה, בעלה ושני ילדיהם.

שנתיים לאחר מכן עלו ארצה גם בני משפחתה של לנה – הוריה, אחותה, בעלה וילדיהם.

עוד קודם לכן, בשנותיו הראשונות בארץ, ובייחוד לאחר האיחוד המשפחתי, עסק יורי ללא הרף בחיפוש קרובי משפחה נוספים. הוא ידע בעל פה את העץ המשפחתי, דורות רבים אחורה והצליח לאתר ולחדש את הקשר עם עשרות בני משפחה בישראל ובעולם.

העיסוק, הכמעט  אובססיבי, בחיפוש אחר קרובי משפחה, הפך למזוהה עם יורי. הבדיחה המשפחתית מספרת כי עם כל אדם שיסתגר עמו בחדר לחצי שעה – יורי כבר יצליח לגלות את הקשר המשפחתי…