1989-1996

בשנת 1989 פנה יורי אל אגוד לשכות המסחר בהצעה להקים מחלקה שתטפל באלפי יוצאי בריה"מ לשעבר, אשר הגיעו עם יוזמות עסקיות וחיפשו עזרה ותמיכה בארץ החדשה. הצעתו התקבלה ויורי החל לנהל את המחלקה, שהפכה לימים ל"התאחדות יזמים חדשים".

המחלקה ויורי באופן אישי, הפכו כתובת למאות עולים שביקשו לפתוח עסק או יזמות בישראל. מספרים שעולים חדשים רבים שהגיעו באותה תקופה, ירדו מהמטוס עם פתק מוכן עליו נכתב: "תל-אביב, חשמונאים 84, יורי שטרן".

רבים מהאנשים שנעזרו בשירותי ההתאחדות הקימו עסקים גדולים, ביניהם עסקים חובקי עולם, המחזקים את קשרי המסחר ישראל-רוסיה עד היום. וכך, שוב, יורי יצר לעצמו את התפקיד ואת מקום העבודה והקים יש מאין ארגון המפרנס מאות אנשים אחרים.

 

בשנת 1992 חגגה המשפחה בר מצווה למריק – הראשונה במשפחת שטרן מזה 70 שנה – בכותל המערבי בירושלים. בשנה זו התגייסה פולינה לצה"ל ושרתה בחיל האוויר כקצינת חינוך.

 

לאור הצלחת פעילותו, הוחלט בלשכת המסחר למנות את יורילנציגה הרשמי הראשון במוסקבה. במסגרת זו בנה יורי תשתית ליחסים כלכליים, מסחריים ותרבותיים בין ישראל למדינות חבר העמים והניח את היסודות למערכת כלכלית ענפה שהביאה להשקעות רבות של אנשי עסקים רוסיים במשק הישראלי ולפעילות כלכלית של עסקים ישראליים רבים בשוק הרוסי. פעילות זו תרמה רבות גם לחיזוק היחסים הדיפלומטיים בין שתי המדינות.

 

במשך השנתיים הללו, חלק יורי את חייו בין ירושלים למוסקבה, מה שהקשה מאוד על המשפחה. בתקופה זו עשתה לנה חיל בעסקי שזירת הפרחים, הקימה  עסק מצליח ועיצבה אירועים פרטיים וממלכתיים רבים (בין השאר בבית הנשיא). היא לימדה עשרות תלמידות, ביניהן עולות חדשות רבות שהחלו כך את דרכן המקצועית החדשה בישראל.

 

בשנת 1993 חזר יורי ארצה והתמנה ליו"ר התאחדות יזמים חדשים, שהחלה באותה תקופה לפעול כגוף נפרד מלשכת המסחר. במקביל, חזר יורי למעורבותו בפעילות הציבורית של יוצאי בריה"מ שהחלו באותה תקופה להתגבש למה שיהפוך לימים למפלגת "ישראל בעלייה".

 

ב-1995 עזבה משפחת שטרן את שכונת גילה ועברה לגור ברח' שמעוני, קרוב למרכז העיר. בשנה זו השתחררה פולינה מצה"ל והחלה את בלימודי תקשורת וניהול במכללה למנהל.מריק למד בתיכון המסורתי בירושלים.

במשך כל התקופה, למרות האינטנסיביות של הפעילות המקצועית והציבורית, הקפידו יורי ולנה ליהנות מהחיים ולחיות אותם במלואם –  בטיולים ברחבי הארץ, בהצגות, בקונצרטים ובמוזיאונים, לצד חברים ובני משפחה. ללנה היה חשוב מאוד לשמור על הפרדה בין החיים הציבוריים למסגרת המשפחתית, האינטימית והיא הקפידה על כך במיוחד לאורך כל השנים שיבואו – שנות הפוליטיקה.

 

 

תחילת הפעילות הפוליטית

לקראת בחירות 1996 החל יורי לחשוב על כניסה לחיים הפוליטיים – החלטה שהיתה לו קשה ולא פשוטה. באותה תקופה התגברה התחושה בקרב יוצאי בריה"מ לשעבר, שמספרם כבר היה קרוב למיליון, שכדי להשפיע ולהפוך לחלק אינטגרלי מהחברה הישראלית עליהם להתגבש ולנצל את כוחם הפוליטי. מספר תנועות פוליטיות של עולים קמו במקביל ויורי הצטרף להקמת מפלגת "ישראל בעלייה" בראשות נתן שרנסקי.

בבחירות המפלגה זכתה להישג יוצא דופן של 7 מנדטים. בשנת 1996 נבחר יורי שטרן לחבר בכנסת ה-14.